måndag 25 maj 2009

Hippa och skogskraft

Är nyss hemkommen efter en promenad i skogen. Var så härligt att i tysthet vandra fram bland träden och den lilla bäcken, lyssna till korpen och bara vara. I skogen renas jag, den är effektivare än vilket bad och spabehandling som helst. Skogen är meditation, kontemplation. Det är där jag finner den spirande kraften.

Speciellt härligt var det idag då jag är hemkommen efter helgens möhippa för en nära vän. Jag har varit inblandad i planeringarna så det har varit en del att stå i på senare tid. Vi får nog betrakta det som lyckat då bruden själv tyckte det var en fantastiskt bra hippa. Jag och en tjej till sov över i hennes sommarstuga natten till lördagen då det var där som det officiellt skulle börja. Mina första resor dit ut gjorde jag redan i 2/3-årsåldern därefter har det hunnit bli en del. Den är en del av min barndom och jag trivs så bra där. Ytterligare ett andningshål. Stugan har sett oss två som småbarn, tonåringar och hysteriska utgångstjejer och nu som vuxna kvinnor. Vi har gått från att ha suttit i baksätet i föräldrarnas bilar till att själva ta bilen dit. Och nu hade vi en möhippa där. Det är smått fantastiskt när man summerar åren på det viset.

Vi hade en fantastiskt början på dagen och en minst lika fantastisk avslutning fram på morgonkvisten. Trött utan dess like har jag varit men nu är jag påfylld med kraft. En tidig kväll väntar. Åh vad jag älskar sunda vanor och rutiner! Jo, så är det. Det är den hälsosamma och nyttiga vardagen som gör det hela njutningsfullt.