onsdag 26 augusti 2009

Tack Marie!

Nu är sommaren slut, jo, det är den faktiskt hur gärna jag än vill att den skulle förlängas ett par veckor, någon månad... I början av sommaren var jag i Mora och blev bjuden på en fantastiskt god soppa. Ja, det är nog en av de absolut godaste. Jag älskar soppor, är helt barnsligt förtjust i dem. I ett par dagar har jag haft den där smaken på tungan. Så jag delar med mig här:


Creolsk kycklingsoppa - cancha

En kyckling delad i mindre bitar, fräses i olivoljeblandning: 3-4 små piri-piri (afrikansk starkpeppar, som hackas fint i mortel tillsammans med litet socker, för att få det smått),
2 hackade lökar, 3 msk. tomat-puré, 1,5 msk. paprika-pulver, 1 tsk. grovmalen svartpeppar och
ca. 1 tsk. salt.

När kyckling har fått fin röd färg, så häller man på kokande vatten, så att det täcker, tillsätt 4-6 hackade potatisar och låter det sjuda ihop med 1,5 buljong-tärning.

När man tror att kycklingen börjar bli färdig, så slår man på en halv thé-mugg ris, 0,5 l. vatten och en buljong-tärning till.

När det är ca. 10 min. kvar på kok-tiden, så häller man på en näve spaghetti, bruten i små-bitar. (glöm ej. mer vatten och buljong, eftersom både riset och pastan sväller. Även när det har stått i kylskåpet över natten, så späder man med vatten. tex. två msk. vatten i soppan om du väljer att värma den i micron)

Avnjutes bäst med rostad smörad brödskiva

Väl bekomme!

Inga kommentarer: